Håkan Hardenberger
Special projects in collaboration with KD Schmid UK
Wiener Zeitung, 17.1.2009 | Markus Hennerfeind
Håkan Hardenberger blies Haydns populäres Trompetenkonzert mit weichem Ton, vermied knalligen Klang zugunsten eines leicht hauchigen Schimmers. Auch so kann eine Trompete klingen. Die berüchtigten Sprünge und Triller, die Haydn einst für den Trompeter Anton Weidinger schrieb, machten dem Altmeister Hardenberger selbstredend keine Schwierigkeiten. Eine Zugabe musste her: Astor Piazzollas "Oblivion", mit gestopfter Trompete dargeboten, zart swingend von der Academy of St Martin in the Fields unter Sir Neville Marriner begleitet. […]viel Applaus im Musikverein

drehpunktkultur.at, Juni 2008 | Horst Reischenböck
Eine Zugabe war jedoch schon vor der Pause Startrompeter Håkan Hardenberger zugebilligt worden, der nach dem kurzen "Aufwärmer" (Joseph Haydns Ouvertüre zur komödiantischen Oper "Il Mondo della Luna") souverän das Es-Dur-Konzert Hob. VIIe:1 gestaltet hatte. Die von Anton Weidner eben entwickelte Klappentrompete hat Haydns auch im Alter ungebrochene Erfindungskraft angeregt. Hardenberger ließ in den Ecksätzen die Akkordsprünge perfekt funkeln. Luftig-leicht, geradezu mühelos perlten die Stakkato-Läufe, und entsprechend lyrisch verinnerlicht gestaltete er auch die Gesangsszene inmitten. - Das war schon so recht dazu angetan, bereits Appetit auf die kommende Saison zu wecken, die mehrheitlich unter dem Motto "Haydn und …" programmiert ist. Danach setzte sich Hardenberger noch für den österreichischen Gegenwartskomponisten HK Gruber ein. Dessen von ihm 1999 uraufgeführte "Three MOB Pieces" sind eine Art "Concertino", knappe zehn Minuten lang. Jeder Satz verwendet eine andere Trompete. Das Werk ist ein Beleg dafür, dass zeitgenössische Musik durchaus nicht im selbstbespiegelnden Elfenbeinturm verharren muss, sondern ohne Anbiederung spontan ansprechen kann: swingend eine Kantilene umrahmend und auch wieder prädestiniert als Spielwiese für das stupende technische Können des Gastes. Für Hardenberger scheint es keine Schwierigkeiten zu geben, was der Schwede so frisch, als hätte er eben erstmalig angesetzt, elegisch Pianissimo-gedämpft an Astor Piazzolla vorzeigte. Die Begeisterung kannte logischerweise keine Grenzen.

Die Welt, 16. Januar 2008 | Helmut Peters
Kein Geringerer als der Schwede Hakan Hardenberger blies den Solopart. Wundervoll mischten sich die Orchesterbläser, besonders die Saxofone, ins Klangspektrum der Trompete, die etwas Leuchtendes im einbruchgefährdeten Umfeld darstellte. Das Orchester agierte wie ein Gletscher, auf dem die Trompete strahlende Eisflächen freilegt und der immer gewaltiger werdende Moränen vor sich herschiebt. Hardenbergers Ton ist flexibel, glänzend und bei den zahlreichen langen Tönen von einer außergewöhnlich breiten Amplitude im Vibrato veredelt. Faszinierend, wie sich der Trompeter binnen Sekunden vom Klangästheten in einen legeren Jazzer verwandeln konnte.

Hamburger Abendblatt | 14.1.2008

Im zimmermannschen Konzert hatte das Orchester den idealen Gast-Solisten gefunden: Håkan Hardenberger ließ in Ansatz und Phrasierung keine Wünsche offen. Allein seine stürmisch erklatschte Zugabe, eine im Pianissimo geblasene Solo-Improvisation über den Jazz-Standard "My Funny Valentine", lohnte den Besuch.

Süddeutsche Zeitung, Munich | 22nd Aug 2006
“Racy Parallel Worlds
Pierre Boulez with Mozart and Olga Neuwirth
…Neuwirth unfolds a sequence of sound pictures, of possible ways of performing dialogues… A brilliant competition of the elements, the trumpet’s glittering virtuosity, a precisely staged orchestra’s rush of colours.”
Die Presse, Vienna, 21st August 2006
“Critique Salzburg
About hooting, blowing and ringing
Philharmonic Matinee: Pianistic Show-off with Lang Lang, News from Olga Neuwirth
Finally also Olga Neuwirth’s latest work „…miramondo multiplo” received positive applause. And deservedly so… The terrific Håkan Hardenberger gave an explosive interpretation on piccolo and regular trumpet with numerous mutes of the five musical stories… Olga Neuwirth leads us through an aptly constructed empire of memorials to past musical figures, recalling Miles Davis, Berg, Mahler, Messiaen and even Handel.”
BBC Music Magazine, August 2006
“Hardenberger is a breathtaking concerto soloist. He makes everything sound almost obscenely easy and plays with a glint in his eye to match the one in his laser-sharp projection.”
The Times, 29th July 2006
“Behold the greatest trumpeter on earth. Gruber’s Aerial requires Hardenberger to sing and play simultaneously; Turnage’s From the Wreckage demands a husky virtuoso cadenza, while Eotvos’s Jetstream involves a perfectly formed blues solo over a stuck synthesizer. Breathless.”
(Eotvos, Gruber, Turnage tmpt concertos Deutsche Gramophon 00289 477 6150)
The Guardian, 28th July 2006
“Hakan Hardenberger’s sensational playing turns all these turn-of-the-21st-century trumpet concertos into compelling experiences. Jet Stream juxtaposes fully notated passages with sections that allow the soloist free rein. Hardenberger plays it vividly, while Eotvos expertly organizes the orchestral tumult around him.”
(Eotvos, Gruber, Turnage tmpt concertos Deutsche Gramophon 00289 477 6150)
Evening Standard, London 14 Jul 2006
“Gruber/ Eötvös/ Turnage “
Three enthralled trumpet concertos are here performed by the undisputed king of the instrument, Håkan Hardenberger.
Chicago Tribune, 5th May 2006
“Aerial is a weird, wondrous, exhilarating tour de force. Hardenberger considers it the most difficult and complex concerto in his repertory, yet he dispatched it with an unflappable control and heroic dexterity that had to be heard to be disbelieved.”
Maintal Tagesanzeiger, 30th November 2005 (translated by Linda Frydrychova)
“Hakan Hardenberger gave a magnificent solo performance [of Zimmermann’s Trumpet Concerto ‘Nobody Knows the Trouble I’ve Seen’], moving the audience to frenetic applause. The well-known Swedish trumpeter made the solo part a veritable technical tour de force, playing the complex part with almost unending breath, great expression and full of musical tension. He mastered the jazz echoes with style and élan. Hardeberger’s magnificent performance was rewarded with a standing ovation. His encore was a solemn solo, full of sensitivity and, of course, perfect and smooth intonation. “
The Independent, 12 September 2005 | Lynne Walker
“It provided the trumpeter Hakan Hardenberger with a breathtaking opportunity to show off his technique, tone and gift for jazzy improvisation.”

The Times, 12 September 2005 | Richard Morrison
“Yet the last overseas visitor, the Helsinki Philharmonic, did impress under Esa-Pekka Salonen at the penultimate Prom. The highlight was From the Wreckage, a concerto written by Mark-Anthony Turnage for Hakan Hardenberger, the virtuosic Swedish trumpeter. Turnage’s recent work has been variable, but this was outstanding: a kind of rebirth piece in which the music begins hellishly but gradually picks up a bluesy swing as the soloist rhapsodically spirals higher and higher. I was mesmerised.”
WAZ (Essen) 26th February 2005
“The advertising cliché of “leading trumpeter of his generation” is nonetheless appropriate for Swede Håkan Hardenberger. He brought HK Gruber’s “Exposed Throat” to life in a virtuosic performance.“
The Times, 5 May 2004 | Geoff Brown
“But the Swedes remained the night’s top dogs. Håkan Hardenberger (trumpet) and Jonas Bylund (trombone) showered their artistry on the somewhat perplexing Piers Hellawell premiere…. Bafflement was offset by Hellawell’s sophisticated ear for orchestral sonorities, and, best of all, the soloists’ technique and showmanship. Rock-hard notes, a dazzling paintbox of colours, acrobatic dexterity: here at last the concert offered a genuinely festive display.”
The Times, 29 November 2003
“A trumpeter who can still drop jaws at a hundred paces.”